Liefde creëert meer Liefde
- Lynn Brosens
- 5 jun
- 2 minuten om te lezen
Wanneer het leven moeilijk wordt, kun jij dan nog steeds glimlachen naar een ander? Of mogen anderen mee de vruchten plukken van dat het bij jou niet zo lekker gaat?
Hoe sterk sta jij in jouw schoenen als de dingen niet gaan zoals jij verwacht had? Kun je meebewegen, zoals een boom die waait in de wind? Met je wortels nog steeds diep in de grond en je kruin dat alle kanten op waait, maar nog steeds naar de hemel reikt?
Op één of andere manier krijgen we allemaal uitdagingen tijdens het leven. De ene uitdaging is misschien wat moeilijker dan de andere, maar we krijgen ze allemaal. Iedereen die jij ooit tegenkomt tijdens je leven heeft zijn of haar problemen om op te lossen en uitdagingen om aan te gaan. En als dat niet het geval was, zou het leven dan niet een beetje saai zijn? Dan viel er namelijk niks te leren en kwamen er ook geen kansen om je uitdagingen met zoveel mogelijk liefde aan te pakken. Uitdagingen zijn namelijk altijd mogelijkheden om lief te hebben. Jezelf, je medemens, de situatie. In alles schuilen mogelijkheden voor liefde. Is er boosheid in het spel? Kun je dan vergeven? Ben je onzeker over iets, kun je jezelf dan liefhebben en beseffen dat je goed genoeg bent en dat je het kan? Gaat alles anders dan je had verwacht? Kun je er dan op vertrouwen dat alles met een reden gebeurt en dat er iets beters op je ligt te wachten?

Er zijn altijd mogelijkheden voor liefde. En iets wat mij helpt om mezelf, anderen en de wereld lief te hebben is het volgende: Ik ga ervan uit dat iedereen zijn best doet om het juiste te doen. We zijn allemaal broers, zussen, zoons, dochters, vrienden, vriendinnen, moeders, vaders, oma’s, opa’s, enzovoort, die het beste van hun leven en het leven van hun geliefden willen maken. En ja, er zijn uitzonderingen op de regel. Er zijn altijd mensen die fouten maken en er niet uit lijken te (willen) leren, maar het heeft ook geen zin om je focus op die groep te leggen. Want dan zie je alleen maar het slechte in alles rondom je heen. Er zijn aanzienlijk meer goede mensen die hun uiterste best doen voor zichzelf en anderen. Zij hebben allemaal lief op één of andere manier.
De volgende keer dat je naar een vreemde kijkt, denk dan eens: Deze persoon is iemands zoon. Of hij is een liefhebbende echtgenoot. Zij is een liefhebbende moeder van twee kinderen. En het gaat er niet om of dat waar is of niet, maar het gaat erom dat je naar de ander kijkt als liefhebbend mens. Net zoals jij dat bent. Liefde is wat ons verbindt en hoe meer we dat zien bij onszelf en de ander, hoe makkelijker het wordt om te blijven liefhebben. Wanneer er dan een hobbeltje van boosheid, teleurstelling of verdriet komt, is het ook makkelijker om terug te schakelen naar liefde, omdat je ziet dat jullie beiden mensen zijn die hun best doen om er wat moois van te maken.
Kies liefde en creëer meer liefde.
Met veel liefde,
Lynn


Opmerkingen